TFW - Tactical Fighter Weaponry 1993
Årets "højdepunkt" i Flyvevåbnet var i mange år den store øvelse kaldet TFW - Tactical Fighter Weaponry.
Traditionelt afholdtes denne øvelse efter sommerferien,og strakte sig normalt over 3 uger. I 1993 var det i ugerne 32-34, d.v.s. fra den 9. august til den 27. august.
Standard set-up var TASMO-operationer (Tactical Air Support Maritime Operations - luftstøtte til Søværnet) i den første uge og så Air-to-Ground (angreb mod mål på jorden) de sidste to uger. I forbindelse med begge typer operationer gennemfløj de offensive missioner generelt en LOFEZ (Low Flying Engagement Zone), hvor deffensive missioner patruljerede og prøvede at angribe de offensive missioner. LOFEZ lå i Nordsøen og Skagerak, og fra Karup fløj man nord på mod LOFEZ'en i 500' over land, ud over vand og ned i 300' gennem LOFEZ'en og tilbage ind over land på den jyske vestkyst i området vest for Lemvig. Man fortsatte i 300' ned gennem Vestjylland mod det militære øvelsesterræn i Oksbøl, hvor der var opsat mål til lejligheden. Mod disse mål smed man øvelsesbomber og raketter, som ikke indeholder sprængladninger, men en røgsats, så nedslaget kunne pejles af folk på jorden. Efter angreb på Oksbøl returnerede man normalt til hjemmebasen.
Øvelsen havde deltagere fra mange NATO-lande, og de flyvende enheder brugte alle de jyske flyvestationer, d.v.s. Ålborg, Tirstrup, Karup, Vandel og Skrydstrup. Amerikanerne stillede normalt en mobil radarenhed op ved Bovbjerg Fyr og den overvågede og kontrollerede LOFEZ'en. I Oksbøl stod diverse luftforsvarsenheder opstillet, bl.a. HAWK-enheder og antiluftskytskanoner.
Billederne her på siden er taget på Flyvestation Karup, hvor jeg havde fornøjelsen at være indkommanderet som Missionplanner i Eskadrille 729, i perioden 12. til 27. august. Desværre har jeg ikke noteret de nøjagtige optagetidspunkter, men en lille del af billederne er nemme at tidsfæste, idet det på store skilte er angivet, at de er optaget den 27. august 1993. Denne dag skete der det enestående, at to piloter rundede henholdsvis 1000 og 2000 timer på Draken på samme dag, og endda på den samme mission. De to piloter var SIN, der rundede 1000 timer og RØT, der blev medlem af den lille beskedne skare af piloter med over 2000 timer på typen.
Selvom denne hjemmeside primært omhandler Eskadrille 729 har jeg valgt at vise billeder af de mange forskellige flytyper der opererede fra Flyvestation Karup under TFW i august 1993, så du som kigger med her, kan få et indtryk af, hvor stor aktivitet, der herskede " i de gode gamle dage".
I første omgang mangler billedteksterne, men gradvist skulle de gerne komme på, som tiden tillader ;-)
Foto: TEN August 1993
AR-120 står klar og venter på piloten ...
... og han kommer her - JIN med smil på læben
Foto: TEN August 1993
A-011 parkeret med tørluftsaggregat
Foto: TEN August 1993
JIN er ved at "skrue" sig ned i cockpittet mens klarmelder Ivan Kjær smiler til fotografen
Foto: TEN August 1993
Det ser ud til at JIN har fundet sig til rette i AR-120
Foto: TEN August 1993
A-019 holder klar til at køre ud til start
Foto: TEN August 1993
Amerikanske USAFE F-16 fra Spangdalem Air Force Base, Tyskland. Fremgår af halemarkeringen "SP"
Foto: TEN August 1993
Foto: TEN August 1993
Amerikansk USAFE F-15C 77102 fra 32 FS "Wolfhound Eagles" stationeret på Soesterberg AB i Holland.
Året efter i 1994 blev eskadrillen nedlagt efter 40 år på Soesterberg Air Base. Basen lukkede 31. december 2008.
En RF'er på vej ned ad "parallellen" (09R/27L)
Foto: TEN August 1993
AR-116 på vej ned ad "parallellen" (09R/27L)
Foto: TEN August 1993
F-5A 132 fra Royal Norwegian Air Force 336 SQD på vej ned ad "parallellen" (09R/27L)
Foto: TEN August 1993
F-5A 132 fra Royal Norwegian Air Force 336 SQD på vej ned ad "parallellen" (09R/27L)
Foto: TEN August 1993
AR-119
Foto: TEN August 1993
A-017 og AR-118. Læg mærke til at de har røde fælge på hovedhjulene, hvilket indikerer at de ikke er flyveklare.
Foto: TEN August 1993
Tysk Panavia Tornado 45+56 fra Marinefliegergeschwader 2, Eggebeck Foto: TEN august 1993
RAF Tornado F3 ZE942 fra No. 11 Squadron, RAF Leeming Foto: TEN august 1993
Fra Aviation Saftey Network:
First flown 19 May 1989, delivered 25 July 1989. Sustained Cat.3(R) damage in a bird strike on approach to RAF Leeming 7 March 2007. Aircraft landed safely, but withdrawn from use due to damage to airframe. Not repaired, and struck off charge (authorised to be reduced to produce) 9 August 2007. Remains scrapped 7 September 2007.
On 29th March 2007, XI(F) Squadron reformed at RAF Coningsby flying the Typhoon F.2 as the lead multi-role Typhoon squadron. This may have had a bearing on the decision not to repair ZE942
Tysk Panavia Tornado 45+59 fra Marinefliegergeschwader 2, Eggebeck Foto: TEN august 1993
Foto: TEN 27. august 1993
Modtagelseskomiteen: Eskadrillechef SUM, Operationsofficer JOS og Stationschef NIS
Foto: TEN 27. august 1993
Foto: TEN 27. august 1993