AR-107

AR-107

06.09.1971:  AR-107 ankom til Flyvestation Karup med VAD ved pinden og med 6:45 timer i logbogen. 

06.09.1971:  AR-107 tilgår Eskadrille 729.  

19.03.1985:  WDNS + PE-G udført

21.12.1993:  Sidste operative flyvning. Total flyvetid: 3551:00. Pilot: SUM.

31.12.1993:  Udfaset

24.02.1994:  Sidste flyvning fra FSN Karup til RAF Scampton. Totaltid: 3552:20 

29.06.1994:  Overført fra RAF Scampton til Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England pr. lastbil

RF-35 AR-107.

Et dejligt billede fundet i dagbogen. En lille detalje: læg mærke til hvor tynd den røde ring er på kokarderne på vingerne.

Teksten i dagbogen lyder: 

 

"En del billeder som dette har i fler år været til salg for eskadrillens personel for en bagatel af 25 kroner. Copier dukker frem rundt omkring i eskadrillebygningen nu og da, især dog i forbindelse med ankomst af nye teknikere og piloter. Af uforklarlige grunde har dagbogen imidlertid nu fået FORÆRET en dejlig copi af eskadrillens velfærdsafdeling, som iøvrigt har copyright" 

Foto: ESK 729 Dagbog 1973  side 4 

AR-107 på Dispersal 74. Flyvestation Karup. Dato ukendt. 

Foto: Knud Davidsen / via Steen Hartov

Foto: FLYHIS via Kim Zimmermann

RF-35 AR-107 i clean configuration på kort finale

RF-35 AR-107 i clean configuration på dispersal i eskadrilleområdet. Flyvestation Karup.

Foto: FLYHIS via Kim Zimmermann

AR-107 i landing roll out med Aerodynamic Braking

Foto: FLYHIS via Kim Zimmermann

RF-35 AR-107. Dato ukendt. 

Foto: FLYHIS via Kim Zimmermann

Foto: Steen Hartov

Klarmelder "Lille John" John Andersen hjælper TEN med at spænde sig ind i AR-107 på Dispersal 75. Missionen er DOR-9 i Delvis Operativ Recce programmet og det er ad Navy Search Route D-391, som følger sejlruterne rundt om Sjælland. Eleven flyver forrest og chases af en erfaren eskadrillepilot, i dette tilfælde af VON, som fløj i AR-112. Callsign Hawkeye Pink. Jævnfør et billede af Mission Board skulle HØG have haft AR-107 og chase JØB ligeledes på en DOR-9, og som VON's AR-112 er den opladt med skarpe skud i kanonerne og MFCD (Chaff og Flares). På undersiden af flyets hale ses Chaff-patronerne tydeligt. Når flyet ikke er opladt med Chaff er holderne dækket med en grøn dækplade. Dato 06.07.1983

Foto: Steen Hartov

Efter opstart har piloten travlt med checks i cockpittet, her er det vist et eller andet ned til højre ser det ud til. Imens laver klarmelderen bl.a. checks for lækager i hydraulik- og brændstofsystemerne. På billedet ses at der ikke er "prop" i kanonmundingen, og dermed at kanonerne er opladte. Dato: 06.07.1983.

Foto: Steen Hartov

Nærbillede af Chaff og Flares på AR-107. Nederst 2 x 11 Chaff-patroner og lige over 6 styk Flares i holderen montert i forlængelse af luftindtaget. Foto: 06.07.1983

AR-107 med TIC-tanke (Travel Pods) på hvad der ligner Dispersal 75 i 729's "bue". Flyvestation Karup.

Dato ukendt. 

Foto: FLYHIS via Kim Zimmermann

AR-107 og bagved AR-115 på Bodø Flystasjon i Norge. TEN (AR-107) og LAO (AR-115) er landet på Bodø for næste dag at flyve low level så langt nordpå, som vi kunne komme, vende og flyve tilbage og tanke på Bodø. Inden turen næste dag skulle vi have en lavflyvningsbriefing, og i den fik vi at vide, at da vi var udlændinge, skulle vi fllyve så og så langt fra grænsen til Sverige, og da Norge er meget smalt deroppe nordpå, var det ensbetydende med, at vi skulle flyve ude over vandet stort set hele turen. Det kunne vi lige så godt gøre derhjemme, så planen blev ændret til at vi bare fløj hjem til Karup i et hug og tog lidt billeder over gletcheren Svartisen med det bagudvendte Hasselblad kamera i Pod M71 som var ophængt under vingen på AR-107. 16.06.1987

Foto: TEN

AR-107 på Dispersal 79. 30.07.1990

Foto: Jakob Bødskov

AR-107 i shelteren på Dispersal 14 før opstart til den sidste flyvning i Eskadrille 729 den 21. december 1993. Klarmelder "KAJ" K. A. Jørgensen hjælper SUM med indspænding i cockpittet. 

Foto: TEN

KAJ posserer foran AR-107. 21.12.1993

Foto: TEN

SUM taxier AR-107 ud til start på den sidste mission i Eskadrille 729's historie. 21.12.1993

Foto: TEN

AR-107's sidste operationelle Take Off på "Parallellen" 27R. 21.12.1993 

Foto: TEN

"Bagskud" af AR-107 efter Take Off på Karup RWY 27R. 21.12.1993

Foto: TEN

AR-107 og våbenmekaniker Leif Sloth Rasmussen på luftindtaget. Billedet er taget foran det gamle HVK (Hovedværkstedet) og er taget om formiddagen den 24. februar 1994, samme dag som SUM fløj AR-107 til RAF Scampton, hvorfra den blev transporteret til Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England. Billedet er taget med Leifs kamera og han mener det var Bent Schmidt Knudsen, der trykkede på udløseren. Tak til Jakob Bødskov og Leif Sloth Rasmussen for informationer om billedet og dermed ændringen af billedteksten "Ukendt" til den lille smøre. 24. februar 1994.

Foto: Leif Sloth Rasmussen / Bent Schmidt Knudsen via Steen Hartov

AR-107 på Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England

Foto: Nigel Bean

AR-107 på Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England

Foto: Nigel Bean

AR-107 på Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England

Foto: Nigel Bean

AR-107's nye permanente "hjemmebase" - Newark Air Museum, Winthorpe, Nottinghamshire, England