"Mister Draken" - FRO
FRO - Frode Mogensen Sveistrup
7. august 1942 - 5. juli 2011
Den 31. juli 1991 rundede FRO som den første i verden 3.000 timer på Draken, og gjorde sig dermed velfortjent til titlen: "Mister Draken". Han nåede at flyve 3 timer mere, inden han rejste til USA for at overtage hvervet som Senior National Representative ved Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) på Sheppard Air Force Base, Texas, USA, og sluttede dermed sin Draken-karriere med en total på 3003 timer.
FRO foran A-018 efter at han havde rundet 3000 timer på Draken., A-018 er i dagens anledning dekoreret på næsen med teksten: "3000 HOURS F-35 FRO" med gul spraymaling. 31. juli 1991.
Foto: Jakob Bødskov
FRO startede som Flyverelev på Elementærkursus i 1963 på Flyveskolen på Flyvestation Avnø. Han var på Flyver-elever Hold 1963-III, hvilket vil sige det tredje hold i 1963. På samme hold startede følgende piloter, der senere tilgik Eskadrille 729: STI - Bent Lyngbæk Christiansen og LØN - Johannes Christian Øelund. Elementærkursus foregik dengang på Chipmunk.
Flyver-elever på Flyvestation Avnø, Hold 1963-III. FRO er yderst til venstre i øverste række.
Foto: Flyveskolen
På opfordring har STI, Bent Lyngbæk Christiansen, som på billedet ovenfor er nummer tre fra højre i anden række fra oven, skrevet lidt om FRO og den første tid i Flyvevåbnet på Flyvestation Avnø og uddannelsen i Canada.
Vi mødtes jo første gang 5. august 1963 på Avnø. FRO var jo sergent, jeg tror det var fra Dronningens Livregiment, men jeg er ikke sikker. Han var matematisk student fra Tarm Gymnasium. Barnefødt i Vebbestrup.
FRO var meget vellidt af de befalingsmænd, som skulle føre os rekrutter igennem rekruttiden, inden vi kunne starte på Flyveskolen.
Han var naturligvis også meget vellidt af os menige flyverelever og da vores hold blev delt i 2 hold, fordi der ikke var plads til os alle i Canada, blev den ene halvdel, der var klar, sendt afsted, mens vi andre måtte gå på sergentskole på Avnø.
Her var FRO med til at undervise og lære os, hvad vi skulle kunne for at bestå sergentskolen. Det var en stor hjælp for os, da han kunne lægge en dæmper på nogle af de iltre sergenter, som syntes at vi flyverelever, var nogle forkælede møgunger, som skulle røvrendes.
Nå men vi bestod sergentskolen, men der var stadig ikke plads til os i Canada, så vi blev sendt til Jonstruplejren og skulle agere sergenter indtil vi endelig kunne rejse afsted mod Canada. Vi fløj med SAS CPH/NYC (København - New York) med SK 911 den 10. juni 1964.
Tiden på Flyveskolen Centralia i Ontario startede med 6 ugers sprogskole, og derefter skoling på Chipmunk, sammen med nordmænd og canadiere.
Igen var FRO en fantastisk kammerat, som hjalp os alle på holdet med både sprog og teori.
FRO og jeg hitchhikede i en weekend til New York og så Verdensudstillingen i juli 1964. Igen husker jeg FRO som en hjælpende hånd, for mens jeg faldt i søvn på bagsædet hos nogle meget suspekte personer, som samlede os op, snakkede FRO med dem i flere timer indtil vi blev sat af igen.
En anden tur på tommelfingeren gik til noget familie FRO havde i Racine Wisconsin USA nord for Chicago. Det var også bare en weekend. Jo vi kom sandelig rundt omkring.
Da tiden kom, hvor vi skulle have mid term leave, kørte GAN (Gustav) og jeg sammen med to nordmænd til Mexico, men nu kunne FRO ikke undvære sin kone Kirsten længere, så han rejste hjem til hende.
Det var tæt på at være enden på FRO's flyvekarriere, for det var tæt på at han ikke ville afsted til Canada igen.
Det var da vi var kommet til Penhold i Alberta og var i gang med omskoling til Harvard. Vi var det sidste hold danskere, der fløj Harvard. Holdet efter os kom på Tudor (jet).
Da vi var færdige med Harvard og Alberta og Rocky Mountains, sluttede vi af på RCAF Station Gimli ved Winnipeg Manitoba. Her blev vi omskolet til T-33.
FRO og jeg har brugt mange timer sammen. Vi har grinet, vi har grædt, vi har trøstet hinanden, og syntes at 18 måneder hjemmefra var lang tid. Vi forsøgte at glemme det ved at tage på et motel i weekends sammen med andre fra holdet, og så drak vi noget sprut og fortalte hinanden en masse løgnehistorier.
Da vi kom hjem fra Canada fik vi en uge til at hilse på vores familier, og så stillede vi på Træningsflighten Ålborg. Ledertoug var chef.
FRO og jeg kom derefter til Eskadrille 729 på Karup og fløj RF-84F indtil jeg kom i SAS 15. august 1969.
Jeg vil slutte dette med at sige, at jeg savner FRO, som var det min egen bror. Jeg besøgte også hans familie i Vebbestrup mange gange, jeg tænker tit på alle de stunder vi havde sammen. Han var en rigtig god fyr og alletiders kammerat.
En ung FRO som sergent
Foto: Arkiv 729 / STI
GAN - Sverre - FRO og STI i Den Tyske Club i Winnipeg
FRO, JEN og STI
Foto: Arkiv 729 / STI
Foto: Arkiv 729 / STI
GAN, FRO, STI og PAS
Foto: Arkiv 729 / STI
En ung FRO står her yderst til venstre i flyverdragt mens resten af eskadrillens piloter står fin uniform med pokalerne fra sejren i "Big Click" 1967. FRO havde været på en mission og kunne ikke nå at skifte uniform. 1967.
Foto: KARFOT
FRO mavelander AT-154 under natflyvning.
Under natflyvning i 1000 ft blev flyet ramt af en større fugl i luftindtag. Ved valg af "gear down" forblev understellet oppe. Valg af nødsystem og G-belastning var ligeledes resultatløst. Mavelandet på tomme droptanke i skum på bane 09, FSN Karup. Fuglen havde ved anslaget anrettet omfattende ødelæggelser i venstre luftindtag, motoren og wireforbindelsen til betjening af understel. Missionen var en udcheckning af BYR som instruktør under natflyvning med FRO agerende som instruktør/elev. En længere beskrivelse af hændelsen findes i bogen "Saab F-35 DRAKEN T.O. 1F-35-1-1/2", Section VII side 7-3 og vil blive lagt op her på hjemmesiden under "AT-154".
AT-154 ligger på sine droptanke i en skumstribe efter FRO og BYR's vellykkede mavelanding om aftenen tirsdag den 3. februar 1976. Ved sammenstødet med fuglen blev op-låsen til venstre hovedunderstelsben frigjort, hvilket er forklaringen på at den yderste hjullem er delvis åben.
Foto: KARFOT
Et par lettere slidte droptanke
Foto: KARFOT
Omtale i Fredericia Dagblad et par dage efter hændelsen
PEF, der var i kørepulje med FRO skriver:
I forbindelse med superstall uddannelse i Sverige måtte FRO lade sig skyde ud med katapultsæde (13. marts 1984) på grund af et motorhaveri. FRO kom lettere til skade med benet under landingen i åbent terræn og måtte en lille tur på hospitalet. Når man skød sig ud med katapultsæde på Draken, var det sådan,at når man var fri af flyet og blev frigjort fra sædet, blev selve ejection håndtagene også frigjort af sikkerhedsmæssig årsag. En del Draken piloter har sikkert gennem tiderne tænkt at hvis det skulle ske for dem, ville man prøve at beholde disse håndtag. Det havde den pågældende instruktør som FRO fløj med den dag gjort. Så da han kort tid efter besøgte FRO på hospitalet havde han et af disse håndtag med, flot malet rødt og monteret på en lille træplade. Den fik en fin plads i reolen hjemme i privaten.
FRO var i mange år med i kørepuljen fra Ikast hvor han boede. Når “ Svendene” havde været til festlig komsammen på Karup og turen gik sydover, kom der ofte en ordre om at køre til “ Norgesgade 73” først. Selvom det ofte var ud på de små timer, så stod der færdigrørt pandekagedej i køleskabet. Kirsten, FRO’s kone gik straks igang med at bage pandekager. Efter et par pandekager og en godnat bajer, drog “Svendene” hjem.
I 1988 kunne FRO fejre 25-års jubilæum og ses her mellem til venstre Flyvestationschefen Oberst Christian Hvidt "VIT" og til højre Operationsofficer Oberstløjtnant Michael F. Svejgaard "SES"
Foto: KARFOT
31. juli 1991 - FRO runder 3.000 timer på Draken
Efter knap 20 år på Draken opnåede FRO, som den første i Draken-pilot, 3.000 timer på typen. Det giver et gennemsnit på 150 timer om året, hvilket er ret godt, når man tænker på hans mange år som chef, der generelt flyver mindre end "svendene", og perioder med begrænsninger i flyvetid bl.a. på grund af reducerede brændstoftildelinger.
På dette billede af A-018 på vej ud til Take-Off under TFW 91 ses, at foruden dekorationen på næsen, var der også malet "3000 HOURS F-35 FRO" på halen. A-018 er opladt med en blå bombe MK-55 simulerende en MK-82 Low Drag. 27.08.1991
Foto: Per Thorup Pedersen
SNR - Senior National Representative ved Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) på Sheppard Air Force Base, Texas, USA
3 Northrop T-38 "Talon" fra Sheppard AFB, Wichita Falls, Texas.
I perioden fra 15.09.1991 til 28.02.1995 gjorde FRO tjeneste ved Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) på Sheppard Air Force Base, Texas, USA som SNR - Senior National Representative og instruktør på T-38.
Foto: Arkiv ESK 729 / FRO