KA-A (R)F-84G

KA-A / (R)F-84G

30.06.1952:  Modtaget. USAF serial number 51-9821 

03.01.1955:  Tilgået FR/PR Flighten fra KP-C. 

20.01.1955:  Prøvefløjet af KEN og fundet i orden. Omregistreret i midten af februar til KA-A. 

22.01.1955:  HES flyver den første fotomission med en (R)F-84G, idet en planlagt mission den 20.januar ikke blev til noget, da der ikke var 

                       kommet en tankvogn efter prøveflyvningen.   

24.05.1957:  Afgået fra FR/PR Flighten - til KR-V

29.08.1960:  Udgået af Flyvevåbnet

EGE i RF-84G KA-A i lav højde ud for Møns Klint. 

Hvad mon forklaringen er på de to krydser øverst hhv. nederst i billedet? 

Foto: ESK 729

via Niels Helmø-Larsen arkiv

Herover en affotografering af et indrammet billede af EGE i RF-84G KA-A, som jeg i 1999 fik af LYN (Leif Lyngø), som var pilot i Eskadrille 729 fra 24. marts 1958 til 15. maj 1959.

Da jeg fik alle mine store fotos affotograferet nænnede jeg ikke at tage billedet ud af rammen, da LYN har skrevet på bagsiden. Billedet er i størrelsen 50 x 60 cm. Læg mærke til at billedet ikke er identisk med billedet øverst til venstre. Det er taget nogle nogle sekunder senere, altså et par billeder efter på filmrullen. Billedet er også beskåret i top og bund, muligvis for at undgå de kryds i top og bund påmdet første billede. 

09. februar 2023 blev billedet øverst til venstre lagt op på siden. Billedet til venstre er et udsnit af sidste side i Eskadrille 729's dagbog fra 1956, side 17. Her har dagbogsofficeren skrevet: "Our Famous Photo from STEVNS KLINT". Det gav anledning til lidt spekulation, idet det unægteligt ligner et parti af Møns Klint. Hvad gør man i den situation? Jeg kontaktede MYL, en "gammel" Hawkeye, som er rundviser på Koldkrigsmuseum Stevnsfort, og om nogen måtte kunne give en forklaring på hvilken klint, der er tale om. Her er MYL's svar: 

   "Hej. Det billede har jeg kendt længe, mener vi havde det hængende i Esk da jeg var der. Det har altid været omtalt som taget ud for Møn`s klint og blev derefter nærmest et must at nye flytyper skulle fotograferes med det samme motiv.Det er absolut IKKE taget ud for Stevns klint, fordi; Stevnsklint er en kalksandstens klippe, som er dannet i den såkaldte Daniel tid, fra 66-65 mill år siden. Klinten er meget mere ensartet flad på toppen, som ikke er eroderet så meget som Møns klint, fordi kalksandstand er meget hårdere. Er gennem mange år blevet brugt som byggemateriale på Stevns og Københavns rådhus f. eks.

Møn`s klint er dannet af kridt , som er meget blødere og bliv er eroderet meget af påvirkninger af vejr vind og hav. Kridttiden var tidligere end Daniel tiden. På Stevns ligger kridtlaget under fiskelerlaget, som er adskillelsen mellem kridt og kalklaget. Jeg gætter på at F-84G-billedet er taget ud for Sommerspiret , som skred ned i havet i 1988 og derfor er der ikke taget andre billeder med samme baggrund motiv. Det er min teori. Se artikel her https://denstoredanske.lex.dk/Sommerspiret. Jeg vedhæfter lige et par billeder af Stevnsklint, så du kan se forskellen. Jeg er 100% sikker på at billedet af EGE er taget ud for Møn.

Stor høge hilsen herfra. Forøvrigt arbejdes der hårdt på at få en RF-35 til Stevnsfort" 

EGE i (R)F-84G KA-A udfører Flyvestation Karups første JATO take-off (Jet-Assisted Take-Off) den 5. oktober 1955 under overværelse af flightens piloter samt en større forsamling nysgerrige tilskuere. I månederne efter fik alle piloterne lejlighed til at prøve denne oplevelse. 

Foto: Arkiv ESK 729 / FHS