AR-118
20.12.1971: AR-118 ankommer til Flyvestation Karup fløjet af VAD. 4:55 timer i logbogen.
20.12.1971: AR-118 tilgår ESK 729
27.04.1993: Sidste flyvning. Total flyvetid: 3577:45. Pilot: RØT.
01.06.1994: ABDR (Aircraft Battle Damage Repair) Flyvestation Karup
AR-118 med VON et sted over det danske land. Billedet er taget på samme mission i 1983, hvor AR-118 blev foreviget sammen med British Airways Concorde. Normalt havde vi ikke farvefilm, men efter et forsøg tidligere havde eskadrillen et mindre antal farve-positiv film opbevaret i en dybfryser, til brug ved specielle lejligheder, og når først der var "taget hul" på filmen, kunne man lige så godt bruge, hvad der var af billeder, og derfor bla.a. dette billede. Juli 1983.
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
I juli måned 1983 var en Hawkeye på en Navy Search mission D-391, som følger sejlrute T (Tango) syd om Sjælland til Møn og så op gennem Sundet til Helsingør. Ruten gik igennem Kastrup Lufthavns kontrolzone, og det krævede selvfølgelig tilladelse fra flyveledelsen, at krydse kontrolzonen, oftest foregik det i en højde under 300 fod. Da Hawkeyen kontaktede Kastrup Tower spurgte flyvelederen ham om han ville tage et billede af en British Airways Concorde, der holdt på forpladsen. Det sagde han selvfølgelig ja til, og billedet er gengivet her. Kopier af billedet blev sendt til flyveledelsen i Kastrup og til British Airways. British Airways tog efterfølgende kontakt til Eskadrille 729, og spurgte om vi kunne tage farvebilleder i luften. De fløj hver torsdag i tre eller fire uger i træk, og et rendez vous blev arrangeret på en af de følgende ture.
Eskadrillen havde ikke normalt farvefilm til de fastmonterede kameraer i næsen, men man havde et mindre antal farve-positiv film opbevaret i en fryser; rester fra et forsøg med farvefilm, der var udført tidligere. Der blev taget et par film op af fryseren i god tid, og to fly blev sendt ud på missionen, og selvfølgelig var det chefen selv, VON i AR-118, der blev foreviget sammen med Concorden. I dansk luftrum over land skulle Concorden flyve subsonisk, og under de forhold havde Draken ingen problemer med at følge med, der var endda lidt overskud, hvilket ses ved at VON bruger lidt speedbrakes. Billedet er taget på en østlig kurs i "descend" ind mod Kastrup, og det er Djursland der anes i baggrunden under flyene.
Årsagen til Concordens besøg i Kastrup var, at et stort engelsk firma, vistnok forsikringsselskab, belønnede sine topsælgere med en tur til København med Concorden og lidt overlydsflyvning over Nordsøen og efter landing i Kastrup en tur i Tivoli i København. Afstanden mellem Draken og Concorde synes måske lidt stor, men er bevidst valg så dragen ikke kom til at se ud som en lille flueklat på billedet. Der er brugt L1 (3'' eller 4''), det vil sige venstrevendt kamera med normalobjektiv.
AR-118 og SEPECAT Jaguar Gr.1 XZ 389 fra 31 (AC) Squadron RAF. AC står for Army Cooperation. Billedet er taget over Vesttyskland i forbindelse med Eskadrille 729's eskadrillerotation med RAF 31 SQN på RAF Brüggen fra den 4. oktober 1983 til 14. oktober 1983. Af 729's piloter deltog VON, BAY, IVA, PØT, LOS, BØL, SØL, JØB og BRI. I den samme periode var et detachment fra 31 SQN på besøg på Karup. Ikke den mest ideelle måde at "rotere" på.
Efter billedet blev publiceret, dukkede der et spørgsmål op om, hvad det er for en "dimmer", der sidder under bugen på Jaguaren. Spørgsmålet blev på Facebook-gruppen "Eskadrille 729" besvaret af Nigel Bean (Newark Air Museum), der kunne oplyse, at det er en øvelsesbombebærer. "CBLS - Carrier Bomb Light Stores, carried 4 small practice bombs attached to Electronic Release Units". Thanks Nigel.
Foto: Arkiv ESK 729 / VON
AR-118 serviceres på Ørland hovedflystasjon i Norge under TFM 87 (Tactical Fighter Meet). August 1987.
Foto: TEN
RF-35 AR-118 på Flyvestation Karup. 30. maj 1985.
Foto: via Stall.dk Photo Collection