Julekort

Eskadrille 729's julekort blev i mange år udsendt i et foldet kort i formatet 14,2 cm x 10,5 cm, hvor man limede et billede ind og skrev en kort julehilsen. På forsiden var høgehovedet, vingerne, kongekronen og tekst tryk i guldtryk, hvilket ikke helt kommer til sin ret på denne scanning. 

1971

1971:

WAW delte 11. december 2017 disse billeder på Facebook-gruppen "Eskadrille 729" og skrev:

"Så fandt jeg det. Et længe savnet julekort fra en kold tid før shelterne var opfundet. Jeg mener det er fra eskadrillens første jul med Draken, dvs. Julen 1971. Begge billeder er hver for sig på 2 dobbeltsidede kort med Esk. våbenskjold på forsiden. Om de er fra samme år (med forskellige billeder) eller fordelt over 2 år, husker jeg ikke. Og ej forglemt, farvel til RF- 84F i 1971. God jul til alle Hawkeyes, WAW" 

Julekortet er et godt eksempel på den tids "Photo-Shop'ing". Eskadrille 729 har i alle årene haft et forbilledligt samarbejde med Fototjenesten, og fået uvurdelig hjælp til fremstillingen af julekort. Senere gik vi over til at lave "No Fake"-julekort, men stadig med den samme fantastiske støtte fra KARFOT.

1983

British Airways Concorde G-BOAB og AR-118 syd for Djursland. Juli 1983

Foto: ESK 729

   I juli måned 1983 var en Hawkeye på en Navy Search mission D-391, som følger sejlrute T (Tango) syd om Sjælland til Møn og så op gennem Sundet til Helsingør. Ruten gik igennem Kastrup Lufthavns kontrolzone, og det krævede selvfølgelig tilladelse fra flyveledelsen, at krydse kontrolzonen, oftest foregik det i en højde under 300 fod. Da Hawkeyen kontaktede Kastrup Tower spurgte flyvelederen ham om han ville tage et billede af en British Airways Concorde, der holdt på forpladsen. Det sagde han selvfølgelig ja til, og billedet er gengivet her. Kopier af billedet blev sendt til flyveledelsen i Kastrup og til British Airways. British Airways tog efterfølgende kontakt til Eskadrille 729, og spurgte om vi kunne tage farvebilleder i luften. De fløj hver torsdag i tre eller fire uger i træk, og et rendez vous blev arrangeret på en af de følgende ture.

   Eskadrillen havde ikke normalt farvefilm til de fastmonterede kameraer i næsen, men man havde et mindre antal farve-positiv film opbevaret i en fryser; rester fra et forsøg med farvefilm, der var udført tidligere. Der blev taget et par film op af fryseren i god tid, og to fly blev sendt ud på missionen, og selvfølgelig var det chefen selv, VON i AR-118, der blev foreviget sammen med Concorden. I dansk luftrum over land skulle Concorden flyve subsonisk, og under de forhold havde Draken ingen problemer med at følge med, der var endda lidt overskud, hvilket ses ved at VON bruger lidt speedbrakes. Billedet er taget på en østlig kurs i "descend" ind mod Kastrup, og det er Djursland der anes i baggrunden under flyene.

   Årsagen til Concordens besøg i Kastrup var, at et stort engelsk firma, vistnok forsikringsselskab, belønnede sine topsælgere med en tur til København med Concorden og lidt overlydsflyvning over Nordsøen og efter landing i Kastrup en tur i Tivoli i København. Afstanden mellem Draken og Concorde synes måske lidt stor, men er bevidst valg så dragen ikke kom til at se ud som en lille flueklat på billedet. Der er brugt  L1 (3'' eller 4''), det vil sige venstrevendt kamera med normalobjektiv.



British Airways Concorde G-BOAF i Københavns Lufthavn Kastrup. Juli 1983

Foto: ESK 729

British Airways Concorde G-BOAB. Juli 1983

VON i AR-118

Foto: ESK 729

Foto: ESK 729

1984

BES i AR-110 (forrest) og DER i AR-119 over Færøerne den 2. august 1984 i forbindelse med Squadron Exchange på RAF Lossiemouth. Foto taget af VAR i AR-109.


Fra "HAWKEYES - og hvad de så": 

VAR fortæller:

   "Turen var planlagt med en fire-skibs formation med JAO, BES, DER og VAR. Med på turen skulle AR-109, som var et af de første WDNS-modificerede fly eskadrillen havde og det eneste, der var med på rotationen. Jeg var den eneste på rotationen, der på dette tidspunkt var helt færdig med WDNS-omskolingen og derfor fritaget for den vejrbegrrænsning på 1.000 fod og 5 km, som de andre piloter slæbte rundt med, når de fløj i et af de modificerede fly. AR-109 var i dagens anledning udstyret med farvefilm i et af venstre-kameraerne (L1). Det var oprindeligt meningen at DER skulle flyve den, men på grund af vejret fik jeg (VAR) den. I forbindelse med opstart fik JAO tekniske problemer, og BES blev formationsfører. Vi kom planmæssigt på toppen af skyerne og fløj i løs taktisk formation i ca. 10.000 fod for bedre at kunne finde huller i skyerne. Efterhånden nærmede vi os Færøerne, og der var stadig "solid undercast", så langt øjet rakte. BES bestemte, at han ville gå ned for at se, om der var plads under skyerne. Da det viste sig at være tilfældet, lavede vi et "steep descent", så vi alle kom nedenunder og fløj i mere end 10 km sigtbarhed og godt 1.000 fod overcast. 

   Vi nærmede os de sydligste øer, som dukkede op af disen, og vi var, hvor inertisystemet angav. Kursen blev herefter sat mod Thorshavn, hvor vi agtede at tage nogle billeder. Det gik helt som planlagt, og vi fik billeder af både fly og by. 

   Det skulle dog vise sig, at vi ikke var helt så populære på Færøerne, som vi havde forestillet os, for vi fik både støjklager og klager over, at vi skulle have overfløjet byeni for lav højde. Da vi optaget film under hele vores forbiflyvning, kunne vore fototydere dog ved trigonometriske beregninger fastslå præcist, hvor vi havde fløjet, så det kom der ikke mere ud af. Miseren havde vist mest at gøre med, at udenrigsministeren, Uffe Ellemann Jensen, var påbesøg på Færøerne, og man troede, at vi var ude for at kontrollere, at det tilladte antal af russiske trawlere i havnen blev overholdt. 

   Vi fløj videre mod nordvest, og det blev ligesom at flyve i en tunnel, da de næsten lodrette fjeldsider gik op i skyerne, mens vi fortsatte op mod det nordvestlige skær. Her drejede vi mod sydvest for at følge kysten ned mod Vagar lufthavn, hvor vi havde planlagt at lave et low-pass. Mod sydvest blev vejret dog hurtigt dårligere, og vi var nødt til at flyve så lavt, at vi ikke kunne komme i kontakt med Vagar på radioen, og vejret ind mod lufthavnen så også meget tvivlsomt ud. Vi fortsatte derfor langs kysten mod syd, og da der ikke var mere at se af øerne, steg vi til 30.000 fod for at spare lidt på brændstoffet til anflyvningen. Vejret var i mellemtiden blevet væsentligt bedre på "Lossie", og vi foretog en visuel anflyvning og var på jorden efter en flyvetid på 1:35 timer. Selvom vejret ikke havde været så godt, som vi godt kunne have ønsket os, var det alligevel en spændende mission."

1985

1985:

Året hvor Farøbroerne blev åbnet for trafik. Billedet er taget 29.11.1985, hvor vi fløj en 4-skibs formation fly-by for Forsvarschefen, der var ombord på et af Søværnets skibe, som lå i Øresund ud for Vedbæk. På grund af vejret kom de beordrede fly fra Flyvestation Aalborg og Flyvestation Skrydstrup aldrig i luften, og vi 4 fra Flyvestation Karup fløj på toppen af skyerne til Værløse. Her fik vi af GCA’en et instrument letdown til bane 10 til 1000’, og i denne højde forsatte vi IMC (i skyer) stik øst på til vi kom til Øresundskysten - udpeget af GCA’en - hvor vi så descendede til små 300’ i tæt diamond-formation, samtidig med at vi foretog et venstredrej mod nord. Jeg (TEN) lå på højre vinge og kiggede i drejet ned i drejet mod lead og vandoverfladen og lige i det øjeblik hvor lead opgav at komme under skyerne og startede et climb, så jeg at vi passerede hen over skibet, hvor Forsvarschefen var ombord. “Nothing beats shear luck”. De tre andre i formationen så ikke noget, da vi stort set var i skyer hele tiden. Efterfølgende fik eskadillen en skrivelse fra Forsvarschefen, hvor han pænt takkede for den flotte opvisning. Havde han kendt omstændighederne havde der nok vanket tæppedans i stedet for. Vejret i syd-øst Danmark var, som det fremgår af billedet sky clear, og vi fik taget dette billede, som sammen med et billede af formation over Flyvestation Avnø, blev de første "Stella Nova" billeder med FMKs lille M71 foto-pod.

Plakaten fra filmen "Top Gun" (1986) og inspirationen til Eskadrille 729's julekort 1986. 

1987

1986

1986:

Top Gun

I 1986 var årets store filmhit “Top Gun”, og vores julekort var stærkt inspireret af filmplakaten. Baggrundsbilledet er taget af BRI fra bagsædet af en TF’er. En lidt svær øvelse med 3 RF’ere i et steep climb i relativ tæt formation, og stigevinklen blev ikke helt den samme, som på plakaten, men denne er nok også “Photo Shoppet” eller hvad det nu hed dengang.

Den unge dame på TELs skulder, er en fotomodel, som var på opgave på et reklamebureau i Herning, hvor en af eskadrillens piloters kæreste arbejdede. Kæresten var informeret om projektet, og da modellen indvilligede i at deltage uden honorar, blev der ringet til eskadrillen og TEL blev hevet op af kontorstolen, stoppet ind i 394 (eskadrillens VW Golf), og så afsted til Herning det gik, og “voila” - årets julekort var i hus. Igen med kæmpe hjælp fra fototjenesten. 

Fra "Hawkeyes - og hvad de så": 

   Flotte julekort har altid været Eskadrille 729 varemærke, men op gennem 80'erne antog opfindsomheden nye dimensioner. ROK fortæller lidt om krigen med Eskadrille 725 samt årets motiv: "Der har altid været konkurrence mellem lisbønderne og os om at fremkomme med det bedste julekort - i øvrigt en noget ulige kamp, hvor der sjældent var alvorlige trusler fra nordvestenden. 

   I 1986 var temaet oplagt - så da der udkom et julekort med "Dynamite", var lisbønderne for en gang skyld hurtige på telefonen og dømte den "gammel" hvorefter de selv udsendte et af deres egne meget "tveksamma", men alligevel ret mindeværdige bidrag. De havde selvfølgelig misforstået det hele igen! 

   Først "Dynamite" julekortet. Vi kunne straks bede bønderne om at checke op på deres læsefærdigheder og kigge lidt nærmere på julekortet igen! Til deres store overraskelse kunne de nu se, at julehilsenen ikke var fra Hawkeye Squadron", men fra EVK, der havde fået lov at låne den rød-hvide Drage, som på billedet var tilkoblet en test-bus. 

   Lisbøndernes julekort var virkelig værdiløst. Det var et billede af eskadrillens tøsedreng (SAS, red.) i færd med at udføre et stripnummer på vingen af en F-35. Det var hverken første eller sidste gang, lisbønderne gav den i bar røv og G-dragt! Men det var nok sidste gang, at hele nationen fik tilsendt sådan en julehilsen. 

   "Dynamite 6-1" havde trukket alle overskrifterne i9 medierne, men filmen "Top Gun" trak fulde huse i biograferne dengang i 1986.. 

   Sådet var det tema, vi brugte til vores julekort - Top Gun. Detvar nok det mest profeessionelt lavede julekort nogensinde. Ikke en Tomcat, men tre Drager steg op mod himlen, mens Kelly McGillis og Tom Cruise var skiftet ud med en fotomodel og chefen TEL". 

Foto: ESK 729 / BRI 04.12.1987

Dette år tog Eskadrille 729 igen flest stik hjem for julekortet. Eftervhovsa oplevelsen med bemalingen af Dynamite 6-1 flyert syntes de færreste, at den sti var forsvarlig at betræde. BRI fandt imidlertid på et glimrende alternativ, nemlig at benytte tape i stedet. AR-109 blev smukt dekoreret med et bredt rødt gavebånd med guldstjerner på. Som det ses af det ledsagende billede var fotografen BRI, ikke iklædt autoriseret flyveudrustning. Det kostede ham senere en påtale, desuden fik chefen og Duty Ops en hver. Duty Ops var ny-udchecket, og "missionen" var den første han havde autoriseret. Holdt op imod resulatet (billedet) må det siges at være en mindre detalje. 

Mange troede vist, at det var foto-montage, men efter billedet havde været brag på bagsiden af tidskriftet "Flyv" og en eller anden, der åbenbart enten havde noget at skulle have sagt, eller bare almindeligt ondt i røven, kontaktede Fototjenesten på Flyvestation Karup, og der fik at vide, at det skam ikke var fotomanipulation (det var ESK 729 holdt op med for længst), men den rigtige vare, så rullede lavinen. 

AR-109 klar til Mission Julkort 1987. 04. december 1987

AR-109 blev på Mission Julkort 1987 fløjert af GIM. Han husker at der var lidt problemer med sløjfen. Der var tape til at montere på næsen af flyet, men det turde de ikke sætte på, da de frygtede at det kunne ryge løs under flyvningen og ryge i luftindtaget. Det var også lidt af en prøvelse at positionere sig til billedet, idet GIM hele tiden skulle "banke" ind i BRI, når han kom op på siden af BRI. "Selfiet" er taget med et Hasselblad kamera, og alle der ved, hvor lidt plads der er i et Draken cockpit, kan godt forestille sig, hvilke problemer BRI må have haft med julemandskostume, aftaget hjelm og kamera. Respekt. 

Foto: ESK 729 / FHS via Per Thorup Pedersen

Apropos at flyve uden reglementeret flyveudrustning, så er her et billede af Fotoflightens første chef, EGE, uden flyverhjelm. Det var dengang cheferne gik forrest med et godt eksempel. 

1988

1989

Foto: ESK 729

Foto: ESK 729

1990

   Julekortet 1989 viser GIM i AR-119 droppe to af de seks til lejligheden malede MK83 Inert (uden sprængladning).

   I Eskadrille 729's dagbog for 1990 står der:

"VI MÅTTE UD MED MALERBØTTEN IGEN. 4 x MK82 LD INERT BLEV MALET SOM JULEGAVER OG SMIDT PÅ RØMØ. SYND DET BLEV EN ANELSE USKARPT, DET VAR IKKE NOGEN NEM OPGAVE." 

   I bogen "Saab F-35 DRAKEN T.O.1F/RF/TF-35-1,5" er sort/hvid billedet til højre vist på side 2-12 med følgende billedtekst: 

"Forsøgskast med fire 1.000 punds MK83 bomber på Rømø skydeterræn. Bomberne er gjort synlige ved at male dem røde med hvide streger for senere at kunne analysere deres ballistik." 

   Begge tekster kan ikke være rigtige. Julekortsbilledet viser 2 bomber falde fra AR-119. Der ses stadig 2 bomber under venstre vinge og der må så være 2 bomber under højre vinge også, altså stadig 4 bomber på flyet. På billedet til højre smides de sidste fire bomber i noget der ligner"Ripple Single" eller måske "Ripple Pairs", hvilket vil sige at de enten kastes enkeltvis med nogle millisekunders mellemrum eller to og to med nogle millisekunders mellemrum.  

   Udgangsopladningen må have været 6 MK82 LD INERTS eller 6 MK83 INERTS. Jeg er ikke i stand til at afgøre om det er MK82'ere (500 punds) eller MK83'ere (1.000 punds). I følge dagbogen skulle det være 500 pundere og jvf Dash 1,5 skulle det være 1.000 punder. Hvem kan give svaret? 



Foto: Saab F-35 DRAKEN T.O.1F/RF/TF-35-1,5 side 2-12

Foto: ESK 729

Denne side fra Eskadrille 729's Dagbog 1990 viser lidt om tilblivelsen af årets julekort.

SOF havde gået og drømt om at lave sin gamle Volvo 142, også kaldt "Vraget", om til en cabriolet og anvende den som en slags eskadrille-bil. De andre piloter faldt for ideen, og i samlet flok gik de på med krum hals. Det viste sig dog ganske snart, at et projekt af en sådan størrelse langt oversteg deres evner, så de krøb til korset og bad teknikerne om hjælp. Disse forbarmede sig og frembragte et smukt resultat. Bilen blev malet "Hawk-grøn" med eskadrilleskjoldet på motorhjælmen og selvfølgelig indregistreret "Flyvervinge 90.729". Bilen er sidenhen "adopteret" af Draken Team Karup, som har foretaget en gennemgribende renovering, ikke mindst af bremser, og den bruges den dag i dag i forbindelse med arrangementer i Draken Team Karup regi. Bilen opbevares tørt og godt i Shelter 152 sammen med AR-113, A-009 og AT-158. Et godt eksempel på det gode samarbejde, der var mellem piloter og teknikere i Eskadrille 729 og det fantastiske arbejde Draken Team Karup udfører idag. 


1991

Foto: ESK 729/EGA

"Den 25. september 1991 fløj "The Russian Knights" igennem dansk luftrum undrvejs til deres første show i vesten på RAF Scampton i England. Holdet var blevet oprettet tidligere samme år på Kubinka nær Moskva og bestod af seks SU-27 Flanker. Eskadrille 729 var selvfølgelig på pletten for at dække begivenheden. EGA og SIN fløj til Rønne, vendte (tankede og pilotklarmeldte) flyene på rekordtid, sprang i dem, foretog scramble-alignment og basicly A/B-climb hele vejen op for at hente dem ca. 15 grader øst, hvilket vil sige lige over Bornholm. SIN lagde sig i formation med russerne og EGA forevigede situationen. Her et af billedrne blevet julekort." (Fra eskadrillens dagbog 1991)  

1992

"God Jul og Godt Nytår"

Foto: ESK 729

Julekortet 1992 viser SOF i AR-104 med bugen i vejret og det er RIF der flyver retvendt i AR-114. Flyvestationschefen nedlagde veto mod julekortet, og man måtte over på posthuset i Kølvrå og hente alle julekortene tilbage, da de allerede var undervejs. Efterfølgende blev billederne fjernet på alle julekort, og de blev udsendt uden billede og med et stort rødt CENSUR tryk, hvor billedet havde været. 

De unge knægte havde taget stafetten op, idet jeg (TEN) på min sidste tur i juni 1988 havde lavet et tilsvarende billede sammen med LAO, han på ryggen og jeg selv retvendt. Uheldigvis lå filmene på lysbordet i PID'en mandag morgen, og da chefen så dem beordrede han dem brændt øjeblikkeligt. Jeg skal til knægtenes ros sige at de ligger perfekt, hvilket LAO og jeg desværre ikke gjorde. Jeg nåede selv at se de fremkaldte film fredag eftermiddag efter svendene var færdige med at holde mig i bur i en grissekasse og sprøjte vand på mig nede på terassen i Messe Nord, og jeg var desværre ikke selv tilfredse med den måde vi lå på. Ideen havde jeg fået i forbindelse med at jeg havde været SKOF (Skydeofficer) på Skydeområde Rømø. Ved den gamle redningsstation, som dengang tilhørte Forsvaret, var der opstillet en skurvogn, hvor Ove (daglige ansvarlige leder) havde indrettet opholdslokaler med et lille køkken, hvor man kunne købe lidt mad og sodavand og kaffe. På væggen hang et billede af to danske Hawker Huntere fra Eskadrille 724 på Skrydstrup, som netop lå som flyene på ovenstående billede. Jeg tænkte at sådan et skulle vi lave inden jeg forlod Flyvevåbnet, og jeg var godt klar over at de opad i systemet ikke ville klappe i deres små hænder og tildele mig en medalje for veludført luftdåd, så det måtte blive et "afgangsprojekt".


1993

Foto: ESK 729

1993:

Eskadrille 729's sidste julekort er en kollage af tidligere års julekort og nogle af de bedste "Stella Nova" billeder fra eskadrillens righoldige arkiv.

I sommeren 1983 havde et stort engelsk firma, vistnok et forsikringsselskab, chartret British Airways til et antal Concorde-flyvninger fra London Heathrow til Københavns Lufthavn Kastrup. Det var firmaets medarbejdere, der fik turen som en slags bonus og turen indbefattede en tur i Tivoli i København. Da eskadrillen fik nys om disse flyvninger, blev de nødvendige kontakter etableret og vi fik tilladelse til at "joine" for at tage nogle billeder. Eskadillen havde ikke normalt farvefilm til de fastmonterede kameraer i næsen, men man havde et mindre antal farve-positiv film opbevaret i en fryser; rester fra et forsøg med farvefilm, der var udført tidligere.

Der blev taget en film op af fryseren i god tid, og PUN og VON (måske HØG?) blev sendt ud på missionen. Som det kan anes på billedet er det taget over land, hvor Concorden fløj subsonisk og var på vej ned til landing i Kastrup. Under de forhold kunne Draken godt følge med, endda så der måtte bruges lidt speedbrakes. Afstanden mellem Draken og Concorde synes måske lidt stor, men er bevidst valg så dragen ikke kom til at se ud som en lille flueklat på billedet. Det var PUN, der havde farvefilm i L1'eren (3'' eller 4''), det vil sige venstrevendt kamera med normalobjektiv.