AR-105

AR-105

24.06.1971:  AR-105 ankommer til Flyvestation Karup fløjet af VIT. 4:55 timer i logbogen. 

24.06.1971:  AR-105 tilgår ESK 729. 

11.09.1992:  Sidste flyvning. Total flyvetid: 3607:40. Pilot: ? 

14.09.1992:  Mission afbrudt på jorden på grund af Birdstrike. Pilot: WIS 

15.09.1992:  Udgået til PE-F eftersyn 

15.10.1992:  Udfaset 

17.02.1993:  Klargjort til udstilling. 

29.03.1993:  Udstillet foran Blicheregnens Museum i Thorning, i anledning af museets særudstilling "Fra Fliegerhorst til

                       NATO-hovedkvarter" 

21.09.1993:  Tilbage til Flyvestation Karup 

14.06.1994:  Til Danmarks Flymuseeum i Billund 

24.06.2002:  Monteret på bevægelig sokkel ved fritidsklubben ’Viadukten’ i Roskilde. Del af avanceret flysimulator.


Foto: Arkiv ESK729/DEN via MYL

En næsten fabriksny AR-105. MYLs første solo i september 1971. MYL flyver AR-105 og chase-fly blev fløjet af DEN. MYL oplyser at flyet kun havde fløjet i omegnen af 15 timer og malingen ser da også helt ensartet ud til forskel fra, hvordan de senere kom til at se ud.

September 1971.

AR-105

Foto: Arkiv  ESK 729 / SOM

RF-35 AR-105 foran en RAF F-4 Phantom på RAF Conningsby, England. 09. juli 1973.

Foto: via Stall.dk Photo Collection

AR-105 flyver forbi Farøbroerne under konstruktion. Nærmest flyet ses de 2 pyloner til den sydlige bro, som er en skråstagsbro, en af de første i Skandinavien. Broerne opførtes i årene 1980-1985 og blev indviet 4. juni 1985.

Foto: Arkiv ESK 729

Næsen af AR-117 og AR-105 i baggrunden på Ørland hovedflystasjon i Norge under TFM 87 (Tactical Fighter Meet). Flyene er klar og afventer piloternes ankomst. AUG 1987

Foto: TEN

Så er piloten ankommet. SOL stiger ombord i AR-105 på Ørland hovedflystasjon i Norge under TFM 87 (Tactical Fighter Meet). AUG 1987

Foto: TEN

Foto: ESK 729 / RIR

TEN i AR-105 over Möhne dæmningen i  Tyskland. I forbindelse med øvelse "Cheerful Challenge" og landing og overnatning på RAF Gütersloh slog vi lige et slag forbi Möhne dæmningen, da jeg gerne ville have dette billede. Möhne dæmningen blev sammen med Edersee dæmningen og Sorpe dæmningen bombet af Royal Air Force 617 Squadron natten mellem den 16. og 17. maj 1943 (se billede lidt længere nede på siden). Möhne og Edersee dæmningerne blev gennembrudt mens Sorpe dæmningen kun blev lettere beskadiget. Billedet er taget af RIR i AR-118. 

TEN i AR-105 over Möhne dæmningen i Tyskland. Det øverste billede er taget med L2 kameraet og billedet lige over er taget med L1. Flyet ligger ikke det helt samme sted på de to billeder, med det skyldes at man normalt tog 8 billeder i sekundet, og når filmene så kom på lysbordet udvalgte man de bedste billeder til kopiering. For at anskuliggøre billedvinklen på L1 og L2 vises begge billeder herunder ved siden af hinanden.

Foto: ESK 729 / RIR

Foto: ESK 729 / RIR

Foto: ESK 729 / RIR

Photograph of the breached Möhne Dam taken by Flying Officer Jerry Fray of No. 542 Squadron from his Spitfire PR IX, six Barrage balloons are above the dam