AT-152

AT-152

24.06.1971:  AT-152 ankommer til Flyvestation Karup fløjet af VAD. 5:05 timer i logbogen. 

25.06.1971:  AT-152 tilgår ESK 729 

02.12.1971:  ESK 725 

03.02.1972:  ESK 729 

12.09.1977:  ESK 725 

28.06.1978:  ESK 729 

25.07.1978:  ESK 725 

31.07.1978:  ESK 729 

04.04.1979:  ESK 725 

27.04.1979:  ESK 729 

16.09.1985:  ESK 725 

03.03.1986:  ESK 729 

05.10.1993:  Totalhavareret i vandet ved Langeland. Piloter: SIN / MJ W. Meyn, Luftwaffe. Total flyvetid: 3684:00 




AT-152 inden opstart til en instrument-rutine/-check tur. Læg mærke til den orange-røde hood i canopy over bagsædet. Billedet optaget før 21.01.1985, hvor AT-152 indgik til WDNS-modificering.

Foto: 729 Arkiv via Jakob Bødskov

TF-35 AT-152 of Esk 729 at RAF Gütersloh on December 16th, 1992.

Together with two other Draken and two Danish F-16 this was the penultimate visit of a Danish Draken at Gütersloh, after more than 20 years of frequent refueling stops. The last one, also a TF-35, landed on March 30th, 1993. One day later RAF Gütersloh closed. Nine month later the Draken was phased out in Denmark. AT-152 was also the last one of this type crashing in Denmark - on October 5th, 1993.


Sammen med to andre Draken og to danske F-16 var dette det næstsidste besøg af danske Drakens på Gütersloh, eftermere end 20 års jævnlige refuelingsstop. Det sidste, også en TF-35, landede 30. marts 1993. Dagen efter lukkede RAF Gütersloh. Ni måneder senere blev Draken faset ud i Danmark. AT-152 var også den sidste af sin type der styrtede ned i Danmark - den 5. oktober 1993.

 

Foto: Erich Westersötebier / Collection Marcus Herbote

AT-152 i Hangar 26

Foto: Jakob Bødskov