Billedgalleriet

Her i Billedgalleriet ligger billeder, der har en eller anden tilknytning til Fotoflighten/Eskadrillen, og som ikke umiddelbart kan placeres i andre kategorier. De er ikke anbragt kronologisk, da de undertiden ikke kan nøjagtigt tidsfæstes, samt for at undgå besværet med at flytte en masse billeder og tekst, for at få billederne indplaceret kronologisk.

Foto: Arkiv ESK729 via MYL

En RF-35 Draken i fuld efterbrænder over hangarskibet  John F. Kennedy (CVA-67) i Nordsøen. MYL fløj missionen sammen med DIL. På dækket længst til venstre ses en North American RA-5C Vigilante (Reconnaissance Attack) og til højre for tårnet ses 5 Vought A-7 Corsair og 4 Grumman A-6 Intruder, ligesom der på de to elevatorer står 2 A-7'ere på den til venstre i billedet og 2 A-6'ere på den til højre. Længst fremme på Flightdeck står en Sikorsky SH-3 Sea King. Over gruppen af A-7'ere på det vinklede dæk ser det ud til at være en Kaman HH-2D Seasprite. USS John F. Kennedy (CVA-67 senere CV-67) var det eneste skib i sin klasse, en variant af Kitty Hawk-klassen og det sidste konventionelt drevne hangarskib. 

MYL skriver i sit opslag på FaceBook i gruppen "Eskadrille 729", at dette billede må være fra omkring 1974. "Omkring 1974" er ikke langt fra, men mon ikke det er fra oktober 1973 jævnfør denne tekst sakset fra denne web-side: 


https://www.history.navy.mil/research/histories/ship-histories/danfs/j/john-f-kennedy-cva-67.html 


After transiting the Strait of Gibraltar on 22 September 1973, John F. Kennedy paused briefly at Rota (23-24 September), relieved by Franklin D. Roosevelt, before she got underway to proceed to the North Sea.  Transiting the English Channel on 30 September, the carrier crossed the Arctic Circle on 4 October during NATO exercise Swift Move, a nine-day evolution that combined the efforts of more than 20,000 men, 34 ships, and 250 land and sea-based aircraft from Canada, the Netherlands, Norway, Denmark, the Federal Republic of Germany, the United Kingdom and the United States. Afterwards, on 10 October 1973, John F. Kennedy put in to Edinburgh, Scotland, where, the following day, a fire in a storeroom damaged steam pipe lagging and electrical wiring for her number three catapult – with all repairs completed by the ship’s force within 72 hours.

PAM i ukendt RF-35'er på en trænings-recce chaset af MYL. 1975.

Foto: ESK 729 / MYL

Ukendt TF-35'er i modlys

Foto: ESK 729 / MYL

Dette og følgende billede er taget af WAW og viser vraget af F-35 A-015.

Følgende er sakset fra Tinbox bogen "Saab F-35 Draken T.O.1F-35-1,5 Section VII side 7-23 A-015":

"Missionen var taktisk navigation i 650' med JØR som to'er i en rode. Opstart og udkørsel forløb normalt og roden startede fra FSNKAR bane 27 kl. 1229Z. Flyvningen var problemfri indtil umiddelbart før Trend, hvor JØR skulle skifte side fra venstre til højre for at komme i position til at udføre et simuleret angreb på Vilsund broen. I forbindelse med denne manøvre blev gashåndtaget trukket tilbage til ca. 85% RPM. Da gashåndtaget atter førtes frem, skete der ikke nogen øgning af hverken RPM eller THRUST. JØR foretog en stigning til 2.000' og satte kursen mod FSNKAR. Farten var faldet til 350 kts og RPM til 82%. Roden afgav PAN CALL til KARATC og angav at man ville prøve at nå ind til bane 27. JØR meldte herefter at han havde 80% RPM. Rodeføreren spurgte, om han havde NOZZLE GUIDE SWITCH på ON, hvilket blev bekræftet, samt om AFTERBURNER CAUTION LIGHT var tændt. Det sidste var ikke tilfældet og rodeføreren bad JØR om at sætte kontakten for MAX TEMPERATUR REGULATOR på OFF. JØR forsøgte herefter at tænde efterbrænderen. Dette lykkedes imidlertid ikke, men RPM steg derimod til 825, hvilket rodeføreren mente var nok. Han opgav formationens position til at være 4-5 NM nord for centerlinien og øst for flyvestationen og bad om landingstilladelse. Efter at have tændt efterbrænderen følte JØR, at THRUST øgedes samt at motoren begyndte at ryste og vibrere. RPM faldt langsomt fra de 82% og ved 78% valgte han efterbrænderen på OFF ved at påvirke kontakten for efterbrænderen. RPM faldt herefter hurtigt og JØR besluttede at forlade flyet.

Udskydningen fandt sted i ca. 600' indikeret (450 ft over jorden) ved en hastighed på 190 kts og en synkehastighed på 400-500 ft/min. Udskydningen forløb uden problemer og landingen fandt sted på en kornmark. Efter at have befrriet sig fra faldskærmen gik JØR til en nærliggende gård for at ringe til FSNKAR. Der var dog ingen hjemme, men han hørte samtidigt en vogn med udrykning nærme sig landingsstedet. Kort efter blev han samlet op af en Landrover fra BOR og kørt til havaristedet, hvor han blev overført til en ambulance og bragt til FSNKAR. Flyet styrtede ned på en mark kl. 1315Z. Årsagen til havariet var en metalspån i brændstofkontrollen, hvorved der ikke kunne opnås tilstrækkelig motorkraft til fortsat flyvning."

27. juli 1971.


Foto: ESK 729 / WAW via SOM

F-35 A-015.

Følgende billedtekst er sakset fra Tinbox bogen "Saab F-35 Draken T.O.1F-35-1,5":

"Her ses resultatet af en metalspån i motorens Main Fuel Control den 27. juli 1971. JØR forsøgte at nå Flyvestation Karup, men var nødsaget til at springe fra A-015 kun 3 km øst for flyvestationen. Flyet var endnu indenfor garantiperioden og Saab erkendte sit ansvar. Resultat: En ny Main Fuel Control! I øvrigt var vraget forbløffende intakt. Blandt andet ydervinger og rorflader blev siden brugt ved genopbygningen af A-010 året efter."

27. juli 1971.

.

Foto: ESK 729 / WAW via SOM