Billedgalleriet

Her i Billedgalleriet ligger billeder, der har en eller anden tilknytning til Fotoflighten/Eskadrille 729, og som ikke umiddelbart kan placeres i andre kategorier. De er ikke anbragt kronologisk, da de undertiden ikke kan nøjagtigt tidsfæstes, samt for at undgå besværet med at flytte en masse billeder og tekst, for at få billederne indplaceret kronologisk. 

Foto: Wieland Stolze via Marcus Herbote

Foto: Wieland Stolze via Marcus Herbote

En dag i slutningen af februar 1987 havde Eskadrille 729 fire fly der landede på RAF Gütersloh i Vesttyskland. Flyene deltog parvis i øvelsen "Cheerful Challenge" i Close Air Support rollen, som var en af eskadrillens hovedopgaver. Efter turn-around på Gütersloh fløj vi tilbage til øvelsesområdet, til et contact point, hvor man kom i kontakt med Forward Air Controleren, som guidede os ind på Target (målet). Det var ikke ualmindeligt, at man fik lov til at komme ind igen til et nyt angreb. Efter endt "arbejde"  målområdet returnerede vi til Karup. Øverst til venstre er det ROK i AR-117, som fløj rodefører practice og øverst til højre TEN i AR-113 som agerede wingman på ROK. Nederst til venstre AR-110 og nederst til højre AR-114. Hvem der fløj disse to fly vides for nuværende ikke, men hvis nogen ligger inde med informationer, så kom endelig med dem. 

Billederne er taget af Wieland Stolze og skaffet til veje af Marcus Herbote, en af hjemmesidens flittige billedleverandør. Marcus voksede op kun 8 kilometer fra Gütersloh og er en stor fan af vores allesammens elskede Draken og har en pæn samling af Draken-billeder, både nogen han selv har taget, men også en del fra hans spotter-venner. 

Billederne er lagt op her samlet, men de er også lagt op på de individuelle flys egne sider. Klik på billederne for at komme til de respektive sider. 

Foto: Wieland Stolze via Marcus Herbote

Foto: Wieland Stolze via Marcus Herbote

Som reserveofficer var jeg (TEN) i en del år efter, at jeg rejste i SAS i 1988, skydeofficer på Skydeområde Rømø. En sommerdag i 1992 kom der en U. S. Air Force Boeing B-52 ind og smed en øvelsesbombe. Jeg mindes ikke, hvordan RØT havde fået nys om det, men i hvertfald er det ham i Dragen, der anes under B-52'eren på det øverste billede. 

Det var nærmere reglen end undtagelsen, at når de kom fra Karup, og hørte, at det var mig, der var SKOF, så kom en af dem lige ind og "hilste på". Her er det RØT i en af de F-35'ere, der blev overført til Eskadrille 729 efter Eskadrille 725's lukning, så han havde ikke kameraer i næsen, til at forevige mødet med B-52'eren. Læg mærke til at han lige er gået i efterbrænder. Det var ikke altid lige populært med et buzz-job, som på billedet, da skydeområdets personale havde opholdslokaler i værkstedsbygningerne nederst i billedet. Førhen havde de værksted og opholdslokaler i og ved den gamle redningsstation, der ligger et stykke fra skydeområdet. Billederne er taget fra skydetårnet.

Juni eller Juli 1992 

Foto: TEN

Foto: TEN

Som teksten øverst i billedet siger, er dette en "tilfældig" prøveoptagelse med L1-kameraet i AR-119. Vi var to af "de nye" der fløj Navy Search rute D-395E fra Karup til Rønne, landing for fuel og videre på rute D-396E med hjemflyvning til Karup. I forbindelse med Turn Around, skulle vi også øve at skifte filmkassetter på kameraerne og når man gør det, skal man lave et par sekunders prøveoptagelse for at checke, at man har sat magasinet rigtig på og filmen fremføres korrekt. Da filmene blev fremkaldt efter hjemkomsten til Karup og kom på lysbordet, opdagede en af fototyderne, at IVA havde "taget" dette fine billede. Han fik lavet en kopi af billedet, satte teksten på og hængte det op i Duty Ops eller planningrummet - det husker jeg ikke lige. Flyene er fra venstre AR-108, AR-105 og AR-106. JØB fløj i AR-105 og blev chaset af KIN i AR-108 og TEN fløj i AR-106 og blev chaset af IVA i AR-119. Det indsatte farvebillede viser, hvordan næsen på RF-35'eren kan åbnes for at give adgang til kameraerne.

Rønne Lufthavn, 13.04.1984.

Foto: Arkiv ESK 729

Et par billeder fra SOM's arkiv. 4 RF-84F Thunderflash i formation, øverst i Echelon Right og nederst i Diamond Formation. Tid og sted er ukendt, men jeg gætter på, at det er i 1970 eller 1971, da SOM kom til Eskadrille 729 i februar 1970 og blev omskolet til Draken i august 1971. Hvorvidt SOM er en del af formationen er ligeledes uvist. Jeg tror ikke de fløj så mange 4-skibs formationer, da eskadrillen i kraft af sin rolle oftest fløj single-ship. Jeg kan se i dagbogen, at man fløj en fireskibs-formation over Ålborg i anledning af Eskadrille 723's 20-års jubilæum ført af HEP og med DØN, KIN og VAN, men om det er denne formation, der er på billederne, ved jeg ikke. Ligeledes ved jeg heller ikke, om det i det hele taget er samme formation på de to billeder. 

Forreste fly er C-248, højre vinge C-264, venstre vinge C-283 og slotten C-385. 

Foto: Arkiv ESK 729

Foto: Arkiv ESK 729

I forbindelse med Tactical Fighter Meet 85, der i 1985 afholdtes på Flyvestation Karup blev der den 6. juni lavet denne opstilling af et fly fra hver af de deltagende enheder på bane 22 syd for hovedbanen 09R/27L. Et meget trist punktum på denne "foto-session" var, at den T-17, hvorfra billedet er taget, styrtede ned umiddelbart efter dette billede blev taget. Flyet brød i brand og fotografen blev svært forbrændt. Han var desværre ikke iført brandhæmmende flyverdragt, men bar sin almindelige blå uniform, hvilket var i følge gældende bestemmelser på daværende tidspunkt. Efter dette havari blev det obligatorisk at være iført flyverdragt som passager på T-17. Piloten blev lettere forbrændt og brækkede ryggen men kom heldigvis tilbage på flyvestatus. 

Omkring AWAC'en står der 2 Draken, 2 Phantoms, 1 Alphajet, 1 F-5, 1 F-15, 1 Tornado og 3 F-16. Jeg prøver at finde navnene på de deltagende enheder. 

Foto: KARFOT

3 Supermarine Spitfire PR Mk. XI på Flyvestation Karup i halvtredserne. 

I midten Spitfire PR Mk. XI 41-453. De to andre må være 41-451 og 41-452. Flyet til venstre ser ud til være ved at få foretaget motorafprøvning, da man svagt aner skyggen af propellen lige forkanten af halen på 453 og det ser ud som om der sidder en person i cockpittet. Steen Hartov, der har et formidabelt lokalkendskab til Flyvestation Karup, gætter (så er det nok sådan) på at billedet er taget indefra Hangar 6, og at det er den nu forsvundne Hangar 19, der ses i baggrunden mellem 453 og den højre Spitfire. Og så må det være Hangar 25, der ses under vingen på sidstnævnte. 

Da Fotoflighten og Eskadrille 729 ikke har opereret Spitfire er billedet lagt op her i "Billedgalleriet", da det jo har en ikke uvæsentlig relation til eskadrillens historie. 

Hvis man ser bort fra "Store Bjørn", en Boeing B-17G, anvendt til luftfotografering af Grønland, var disse 3 Spitfire's de første fotorekognosceringsfly i Danmark. Flyene blev anskaffet i august-september 1947 og tilgik den genopståede 2. Luftflotille på Kastrup. Den 4. januar 1950 overgik flyene til 4. Eskadrille ved Hærens Flyvetjeneste på Værløse flyveplads. Med oprettelsen af Flyvevåbnet (FLV) blev 4. Eskadrilles fly overført til den nyoprettede Eskadrille 722 den 8. februar 1951. Anvendelsen af flyene intensiveredes herefter en del, og de var blandt andet forlagt til Flyvestation Karup under de store øvelser MAIN BRACE i 1952 og HEADS UP i 1953. Spitfire PR Mk. XI blev udfaset den 8. juni 1955, og havde i løbet af de sidste seks måneder ikke været anvendt til andet end almindelig flyvetræning. (Sammendrag fra "Hawkeyes - og hvad de så")  

Billedet fra VON's samling er på bagsiden tilføjet følgende tekst med blyant: "Fotospit på Karup først i halvtredserne" og "Til esk 729 med venlig hilsen J.(?) E. Sørensen KN jan 84". Signaturen J. E. Sørensen er, hvad jeg ser, at der står. Hvis andre har et bedre forslag, så kom endelig med det. 

Niels Helmø Larsen har sendt følgende: Angående de tre foto Spitfire, så tror jeg billedet stammer fra øvelsen "Main Brace" i perioden 11SEP-25SEP1952, hvor alle tre fly deltog. Bl.a. med piloterne E. Møller; Rye-Hansen (RYE); J. Termøhlen (TER) og H. Andersen (AND).

Foto: Arkiv ESK 729 / VON

Aksel Sommerby har på Facebook skrevet dette til billedet:

"Det er mig selv som klarmelder på en F-84G i 1956. Mit navn dengang ATS Petersen.

Foto taget af pilot Karsten Mortensen (NIS)." 

Læg mærke til striberne på sideroret. De var sorte. og grønne på Fotoflightens fly. 

Foto: NIS via Aksel Sommerby

Aksel Sommerby har på Facebook skrevet dette til billedet:

"Foto fra en deployering til rullebanen i Grove, ca. 1956. Flyets grumsede farve er noget pulve opløst i vand (det er jo ikke særlig smart at gemme sig med et umalet fly. Så derfor).

Piloten er NIS, Jarskov ved stigen og J.A. Hansen går lidt bag over.

Fotomanden har jeg desværre ikke navnet på. Jeg selv var ivrig foto amatør og er det stadig. Mit kamera dengang et Voigtländer."

Foto: via Aksel Sommerby

Aksel Sommerby har på Facebook skrevet dette til billedet:

"Taget i 1956, FSN Karup. Grove Rullebane, FR/PR Flight. Pilot OLE."

Foto: via Aksel Sommerby

Grove Rullebane går fra Eskadrille 725's område, nederst til højre på kortet, til den vestlige ende af Jagerbanen, øverst til vestre på kortet. 

OSG H.J.Tønnesen på vingen af en RF-84F i Eskadrille729's område, formodentlig på Dispersal 66. I baggrunden en F-100 på finalen til RWY 27. Ukendt dato. 

Foto: via Steen Hartov

De Janni Spies i 1991 købte 6 Airbus A320'ere til Conair, fik hun brug for en del nye piloter, og det betød at ROK og GIM forlod Eskadrille 729, for at prøve nye græsgange. I 1992 fik ROK arrangeret et rendez vous med 4 fly fra sin gamle eskadrille. Tre fly lagde sig på vingen af Airbussen og det fjerde fly forevigede begivenheden. 16. marts 1992.

Foto: ESK 729

ROK skriver 15.12.2022 om billederne:


Conair møder ESK 729

Det er rigtigt, at vi var en håndfuld Drage-piloter, der blev ansat i Conair, da firmaet købte seks splinternye og topmoderne Airbus A320 i 1991.

Det var DUL, RUD og ROL fra ’den anden ende´, og GIM og ROK fra ESK729 - og vi er her alle sammen endnu..! I bund og grund samme firma; men nu hedder firmaet ”Sunclass Airlines” og vi flyver stadigvæk for Spies (og Ving og Tjäreborg og DBU). I dag har vi otte A321 og to A330 med nye Airbus A321 og A330 NEO på trapperne.

Flyvningen på billedet foregik 16. marts 1992 på en flyvning med start i Billund og med kurs mod Funchal, Madeira. Flyet var OY-CNE.

Kaptajn på 320’eren var Ole Dixen, tidligere F-100 og F-16 pilot fra ’Skryde’, og undertegnede var F/O.

Jeg husker ikke piloterne på Draken; men synes, at det måske var noget med LØT og SIN - og vistnok SEJ!;)

Vi udførte et stort 360 graders sving, for at få nogle fotos inden vi forlod dansk FIR, så flyvningen blev en anelse længere end normalt; men alle passagerer var ellevilde over den fantastiske udsigt!;)

Der blev lavet en 10-12 gode forstørrelser, som blev solgt til Conair-ansatte, hvilket skæppede godt i ESK 729’s bødekasse.

Negativerne forsvandt på et tidspunkt - nogle mente, at FTK havde makuleret dem!?

Dette er en affotografering af en forstørrelse ROK har hængende på væggen derhjemme, derfor reflekset i toppen af billedet. Han har lovet at vi kan få billedet affotograferet, så det bliver uden genskin. 

Foto: ESK 729

ROK og Ole Dixen

31. januar 1993

Foto: via ROK

AR-110, A-014 og en ukendt RF'ere i gang med at "joine" på Airbussens højre vinge. 1992

Foto: ROK

Selvom der er brugt lidt tele her, måd et vist siges at der her er tale om "close formation". 

AR-119, A-014 og en uidentificerbar RF'er. 

Foto: ROK

De fleste har måske set "julemandsbilledet," men BRI lavede faktisk også en version af billedet, hvor han er reglementeret påkældt med hjelm, og hvor flyet i baggrunden ikke er dekoreret. Følgelig udløste det heller ingen straf. 

Krydset og stregerne på canopyet er sigtelinier til kameraerne i næsen på flyet. Lige under kablet, der går fra det lysegrønne gummibånd under masken og op til hjelmen, ses sigtet, der kan drejes op ved brug, og som piloten så sigter igennem efter krydset på canopyet. Øverste og nederste linier indikerer top og bund på 3" eller 4" kamaraet og den lidt kortere linie indikerer toppen af billedet på 11" eller 12" kameraet. 

Flyet i baggrunden er AR-113, og den blev fløjet af WIS. 

Foto: ESK729 / BRI

Foto: ESK729 / BRI

"Mænd af den rette støbning" (The Right Stuff, 1983) havde dansk premiere 17. september 1984 og vi fik fat i plakaten fra filmen og fik lavet denne kollage. Eskadrille 729's mænd af rette støbning er fra venstre: BØN, BRI, JØB, TEN, IVA, LOS og SØB. Plakaten hang i lang tid i Duty Ops.

Foto: Arkiv ESK729 via MYL

En RF-35 Draken i fuld efterbrænder over hangarskibet  John F. Kennedy (CVA-67) i Nordsøen. MYL fløj missionen sammen med DIL. På dækket længst til venstre ses en North American RA-5C Vigilante (Reconnaissance Attack) og til højre for tårnet ses 5 Vought A-7 Corsair og 4 Grumman A-6 Intruder, ligesom der på de to elevatorer står 2 A-7'ere på den til venstre i billedet og 2 A-6'ere på den til højre. Længst fremme på Flightdeck står en Sikorsky SH-3 Sea King. Over gruppen af A-7'ere på det vinklede dæk ser det ud til at være en Kaman HH-2D Seasprite. USS John F. Kennedy (CVA-67 senere CV-67) var det eneste skib i sin klasse, en variant af Kitty Hawk-klassen og det sidste konventionelt drevne hangarskib. 

MYL skriver i sit opslag på FaceBook i gruppen "Eskadrille 729", at dette billede må være fra omkring 1974. "Omkring 1974" er ikke langt fra, men mon ikke det er fra oktober 1973 jævnfør denne tekst sakset fra denne web-side: 


https://www.history.navy.mil/research/histories/ship-histories/danfs/j/john-f-kennedy-cva-67.html 


After transiting the Strait of Gibraltar on 22 September 1973, John F. Kennedy paused briefly at Rota (23-24 September), relieved by Franklin D. Roosevelt, before she got underway to proceed to the North Sea.  Transiting the English Channel on 30 September, the carrier crossed the Arctic Circle on 4 October during NATO exercise Swift Move, a nine-day evolution that combined the efforts of more than 20,000 men, 34 ships, and 250 land and sea-based aircraft from Canada, the Netherlands, Norway, Denmark, the Federal Republic of Germany, the United Kingdom and the United States. Afterwards, on 10 October 1973, John F. Kennedy put in to Edinburgh, Scotland, where, the following day, a fire in a storeroom damaged steam pipe lagging and electrical wiring for her number three catapult – with all repairs completed by the ship’s force within 72 hours.

PAM i ukendt RF-35'er på en trænings-recce chaset af MYL. 1975.

Foto: ESK 729 / MYL

Ukendt TF-35'er i modlys

Foto: ESK 729 / MYL

Dette og følgende billede er taget af WAW og viser vraget af F-35 A-015.

Følgende er sakset fra Tinbox bogen "Saab F-35 Draken T.O.1F-35-1,5 Section VII side 7-23 A-015":

"Missionen var taktisk navigation i 650' med JØR som to'er i en rode. Opstart og udkørsel forløb normalt og roden startede fra FSNKAR bane 27 kl. 1229Z. Flyvningen var problemfri indtil umiddelbart før Trend, hvor JØR skulle skifte side fra venstre til højre for at komme i position til at udføre et simuleret angreb på Vilsund broen. I forbindelse med denne manøvre blev gashåndtaget trukket tilbage til ca. 85% RPM. Da gashåndtaget atter førtes frem, skete der ikke nogen øgning af hverken RPM eller THRUST. JØR foretog en stigning til 2.000' og satte kursen mod FSNKAR. Farten var faldet til 350 kts og RPM til 82%. Roden afgav PAN CALL til KARATC og angav at man ville prøve at nå ind til bane 27. JØR meldte herefter at han havde 80% RPM. Rodeføreren spurgte, om han havde NOZZLE GUIDE SWITCH på ON, hvilket blev bekræftet, samt om AFTERBURNER CAUTION LIGHT var tændt. Det sidste var ikke tilfældet og rodeføreren bad JØR om at sætte kontakten for MAX TEMPERATUR REGULATOR på OFF. JØR forsøgte herefter at tænde efterbrænderen. Dette lykkedes imidlertid ikke, men RPM steg derimod til 825, hvilket rodeføreren mente var nok. Han opgav formationens position til at være 4-5 NM nord for centerlinien og øst for flyvestationen og bad om landingstilladelse. Efter at have tændt efterbrænderen følte JØR, at THRUST øgedes samt at motoren begyndte at ryste og vibrere. RPM faldt langsomt fra de 82% og ved 78% valgte han efterbrænderen på OFF ved at påvirke kontakten for efterbrænderen. RPM faldt herefter hurtigt og JØR besluttede at forlade flyet.

Udskydningen fandt sted i ca. 600' indikeret (450 ft over jorden) ved en hastighed på 190 kts og en synkehastighed på 400-500 ft/min. Udskydningen forløb uden problemer og landingen fandt sted på en kornmark. Efter at have befrriet sig fra faldskærmen gik JØR til en nærliggende gård for at ringe til FSNKAR. Der var dog ingen hjemme, men han hørte samtidigt en vogn med udrykning nærme sig landingsstedet. Kort efter blev han samlet op af en Landrover fra BOR og kørt til havaristedet, hvor han blev overført til en ambulance og bragt til FSNKAR. Flyet styrtede ned på en mark kl. 1315Z. Årsagen til havariet var en metalspån i brændstofkontrollen, hvorved der ikke kunne opnås tilstrækkelig motorkraft til fortsat flyvning."

27. juli 1971.


Foto: ESK 729 / WAW via SOM

F-35 A-015.

Følgende billedtekst er sakset fra Tinbox bogen "Saab F-35 Draken T.O.1F-35-1,5":

"Her ses resultatet af en metalspån i motorens Main Fuel Control den 27. juli 1971. JØR forsøgte at nå Flyvestation Karup, men var nødsaget til at springe fra A-015 kun 3 km øst for flyvestationen. Flyet var endnu indenfor garantiperioden og Saab erkendte sit ansvar. Resultat: En ny Main Fuel Control! I øvrigt var vraget forbløffende intakt. Blandt andet ydervinger og rorflader blev siden brugt ved genopbygningen af A-010 året efter."

27. juli 1971.

.

Foto: ESK 729 / WAW via SOM